Wie had gehoopt komende zomer goedkoper te kunnen vliegen dankzij de lagere olieprijs komt bedrogen uit.
Veel luchtvaartmaatschappijen verhogen per 1 april de tarieven voor extra diensten, zoals het vervoer van koffers. Kritisch vergelijken wordt dus belangrijker dan ooit. Sommige diensten zijn zonde van je geld.
Met het vakantieseizoen in zicht verhogen veel luchtvaartmaatschappijen de tarieven voor extra diensten, zoals het inchecken van koffers, stoelreserveringen en drankjes en maaltijden. Dat meldt De Telegraaf dinsdag op basis van een vergelijking van de all-in vliegtarieven vanaf Nederland naar andere Europese bestemmingen.
Voor ruimbagage bijvoorbeeld moet gemiddeld 20 tot 25 procent extra worden betaald. Uitgaand van drie grote koffers van 20 kilo komt dit voor een gezin neer op ongeveer 25 euro extra kosten.
Omdat de kostenverschillen tussen luchtvaartmaatschappijen groot zijn, is het belangrijker dan ooit om ticketprijzen te vergelijken en niet in te gaan op de eerste de beste aanbieding.
Onvermijdelijke en vrijwillige kosten
Om prijsvergelijkingen voor consumenten iets makkelijker te maken, zijn luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een luchthaven in de EU verplicht om alle onvermijdelijke kosten te melden, inclusief belastingen en toeslagen voor bijvoorbeeld beveiliging of brandstof. Ook moeten ze deze prijs specificeren, zodat je kunt zien waar je voor betaalt.
Verder zijn aanbieders van vliegtickets verplicht om de prijs voor extra, niet-verplichte opties duidelijk te noemen aan het begin van het boekingsproces. Hierbij moet je denken aan een reis- of annuleringsverzekering en kosten voor bagage of betalingen per creditcard. Deze opties mogen bovendien niet standaard zijn aangevinkt.
Ondanks deze regels blijft het ingewikkeld om het aanbod te doorgronden. Er worden veel verschillende diensten aangeboden, waardoor je al snel appels met peren vergelijkt. Bovendien moet je heel goed lezen, omdat de ene aanbieder voor een dienst de prijs per persoon noemt en de ander voor het hele gezin de bedragen bij elkaar optelt.
Bagage: grote prijsverschillen
Omdat het in theorie mogelijk is om op vakantie te gaan met uitsluitend een kleine rolkoffer als handbagage, vermelden veel aanbieders van vliegtickets de prijzen exclusief ruimbagage. Dat is een beetje misleidend, want in de praktijk neem je op een lange reis meestal meer bagage mee.
Kijk daarom ook welke kosten de luchtvaartmaatschappij in rekening brengt voor ruimbagage. Vergelijken loont, want de prijsverschillen zijn groot: terwijl de ene maatschappij genoegen neemt met 25 euro voor een koffer van 20 kilo, moet je elders 90 euro afrekenen. Voor een gezin dat drie koffers meeneemt kan het verschil oplopen tot bijna 200 euro.
Let wel op: veel maatschappijen vermelden de tarieven voor een enkele reis. Boek je een retourvlucht, vermenigvuldig dan het bedrag maal twee.
Verder is het verstandig om het aantal koffers dat je meeneemt vooraf aan te geven. Boek je pas bij op de luchthaven, dan ben je in de meeste gevallen aanzienlijk duurder uit. In sommige gevallen betaal je dubbel zoveel.
Je kunt ook kosten besparen door slim om te gaan met handbagage. Je mag doorgaans één tas gratis meenemen als handbagage. Heb je enkele kleine tassen bij je, stop ze dan in één grote tas. Let wel op de maximaal toegestane afmetingen. Deze verschillen per maatschappij.
Reisverzekering: hoofdprijs
Veel aanbieders van vliegtickets proberen je verzekeringen aan te smeren, zoals een reis- en annuleringsverzekering. Het kan verleidelijk zijn om hierop in te gaan: je hoeft alleen maar een vakje aan te vinken en je bent verzekerd.
Maar dat gemak heeft vaak wel een prijs. Een gezin met twee kinderen onder de twaalf jaar dat twee weken op vakantie gaat naar Spanje en een vlucht naar Barcelona boekt, betaalt bij Vliegtarieven.nl 44,43 euro per persoon voor een reis- en annuleringsverzekering. Voor het hele gezin komt dat neer op 177,72 euro. Een vergelijkbare verzekering afsluiten via vergelijkingswebsite Independer.nl is aanzienlijk goedkoper: 113,52 euro. Bovendien heb je bij Independer voor die prijs een doorlopende polis en ben je dus het hele jaar verzekerd.
Heb je een reis- en annuleringsverzekering nodig, kijk dan eerst of je deze elders niet goedkoper kunt krijgen. En, heel belangrijk: let ook goed op de voorwaarden en zorg ervoor dat je niet dubbel bent verzekerd.
Vliegticketverzekering: geen must
Bij veel aanbieders van vliegtickets kun je ook een vliegticketverzekering afsluiten. Mocht de luchtvaartmaatschappij over de kop gaan, dan krijg je de ticketprijs terug. Dit kost circa 9 euro per persoon.
Bedenk of dit wel echt nodig is: koop je een ticket van een gerenommeerde luchtvaartmaatschappij, dan is het risico op een faillissement immers klein. Maar áls het gebeurt is de kans dat je je geld terug ziet wel gering, omdat je achteraan in de rij moet aansluiten bij de curator. Voor losse tickets is er namelijk geen verplichte garantieregeling.
Anders is het als je een pakketreis hebt geboekt. In dat geval moet de reisorganisatie jou een andere vlucht aanbieden of het geld voor je ticket terugbetalen.
Stoel bij het raam: soms kat in de zak
Natuurlijk wil je als gezin het liefst bij elkaar zitten in het vliegtuig. En misschien vind je het ook prettig om wat meer beenruimte te hebben of een stoel te krijgen aan het raam. Bij diverse aanbieders van vliegtickets kun je tegen betaling een zitplaatsreservering doen. De kosten hiervoor verschillen per maatschappij en per type zitplaats.
Bij een retourvlucht kan dit oplopen tot 40 euro per persoon voor een retourvlucht, ofwel 160 euro voor een gezin van vier personen. Niet elke aanbieder geeft echter de garantie dat je ook de stoel krijgt die je wil. Sommige partijen hebben volgens hun kleine lettertjes alleen een inspanningsverplichting. Zij betalen de reserveringskosten niet terug als je verzoek om een specifieke zitplaats niet wordt ingewilligd. Deze optie kan dus een kat in de zak zijn.
Flexibel boeken: succes niet gegarandeerd
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kun je tegen een meerprijs een flexibel ticket kopen. Je koopt dan het recht om je ticket om te boeken naar een andere datum. Hiervoor betaal je ongeveer 45 euro per persoon ofwel 180 euro voor een gezin. Dat is voordeliger dan wanneer je achteraf moet omboeken. Maar let op: deze optie is wel op basis van beschikbaarheid. Is er geen plaats op de door jou gewenste vlucht, dan heb je pech.
Betalen met creditcard: opslag
Bij de meeste websites waar je vliegtickets kunt vergelijken, kun je gratis betalen met iDeal. Voor betalingen met een creditcard daarentegen ben je vaak een opslag verschuldigd. Deze kosten verschillen per maatschappij en lopen flink uiteen. Sommige partijen rekenen een vast percentage van de totale ticketprijs (1,75 tot 3 procent), andere een vast tarief per ticket (7 tot 20 euro per ticket) of per boeking.
Informeer daarom naar de betaalmogelijkheden en eventuele kosten. Bij sommige aanbieders kun je uitsluitend met een creditcard betalen en zit je dus automatisch vast aan een opslag.
Naam wijzigen en andere extra's
Verder zijn er nog andere diensten waarvoor je extra moet betalen. Zo zijn bij diverse luchtvaartmaatschappijen de drankjes en hapjes niet bij de ticketprijs inbegrepen. Wil je de naam op het ticket wijzigen, dan moet je ook extra betalen.
Wil je niet onnodig geld betalen, surf dan langs verschillende vergelijkingssites voor vliegtickets en neem alleen diensten af die je echt nodig hebt. Neem ook de kosten voor het vervoer naar de luchthaven mee in je berekening. Vaak worden goedkope vluchten aanboden van of naar verder gelegen luchthavens. Maar dit prijsverschil kan teniet worden gedaan als je hoge kosten moet maken om hier naartoe te reizen.
Je kunt veel kosten besparen als je op het juiste moment boekt en je wat flexibel opstelt met data en tijden. En tot slot, laat je niet gek maken door aanbiedingen die alleen vandaag nog geldig zijn of mededelingen dat nog slechts vier stoelen beschikbaar zijn voor dit tarief. Overhaast te werk gaan, kan duur uitpakken.